2020 pandemi koşularında perakendecilerin hayatta kalma stratejilerinden biri olarak ortaya çıkan bu çok kanallı perakende stratejisi, çevrimiçi alışverişi mağaza içi deneyimle birleştirir. Alışveriş yapılan mağazanın perakendeci, kafe veya restoran olmasına bağlı olarak modelin uygulanması farklılıkla içerse de, Click and Collect’in genel çalışma prensibi tüm işletmeler için aynıdır: Müşteriler çevrimiçi sipariş verir, ödemeyi yapar ve siparişi teslim alma noktasından bizzat teslim alır.
Click and Collect Nedir?
Yeni normal haline gelen internet alışverişinde genellikle, müşteri, çevrimiçi bir mağazada, satış platformunda veya satıcının web sitesinden doğrudan ürünü sipariş eder. İstenen ürünler belli bir süre içinde müşterinin adresine teslim edilir. Tıkla ve Topla olarak Türkçeleşen Click and Collect, alışveriş sürecini biraz farklılaştırır. Click and Collect yönteminde siparişler çevrimiçi verilir, ancak müşteri siparişi tercih ettiği perakende mağazasından veya lokasyondan alır.
Mağaza içi satın alma ve ödeme süreçlerini kolaylaştıran ve çok sayıda ürün satın alan müşterilere zaman kazandıran Tıkla ve Topla modeli, giderek popüler hale gelir. Hem müşteriler hem de perakendeciler için avantajlar sunan Click and Collect, fiziksel mağazaya sahip marka ve işletmeler tarafından yaygın olarak kullanılır.
Müşterilerin Click and Collect yöntemini tercih etme nedenleri şöyle sıralanabilir:
- Hız: Müşterilerin çoğu siparişlerinin bir gün veya daha kısa sürede hazırlanıp teslim edilmesini ister.
- Kolaylık: Omnichannel -çok kanallı- alışveriş deneyimi, çevrimiçi alışverişin rahatlığını aynı gün mağazadan teslim alma hızıyla birleştirerek müşterilerin üzerindeki zaman stresini azaltır.
- Fiziki satın alma deneyimi: Müşteriler, alışverişlerini fiziki mağazada tamamlayarak satın almadan önce ürünü inceleme fırsatı bulur.
- Maliyet: Müşteriler, siparişlerini mağazadan kendileri alarak nakliye ve kargo masrafından tasarruf eder.
Click and Collect Nasıl Çalışır?
Click and Collect hizmeti, farklı sektörler için değişik uygulama biçimlerine sahiptir. Hizmetin çalışma biçimi, bireysel perakendeciye ve uygulamalarına bağlı olarak çeşitlilik gösterir. Örneğin bir moda markası; hizmetinin bir parçası olarak mağazada deneme imkanı sağlarken, restoranlar ücretsiz bir deneme sunmaz. Bununla birlikte, çoğu Click and Collect hizmeti merkezinde genellikle üç aşama yer alır. Bu aşamalar şöyle sıralanır:
- Bir müşteri çevrimiçi sipariş verirken Collect seçeneğini seçtikten sonra ürünler için çevrimiçi ödeme sistemi aracılığıyla ödeme yapar.
- Satıcı satışı onaylar ve işlem için gerekli tüm detayları müşteriye iletir. Sipariş hazırlandığında müşteri satıcı tarafından bilgilendirilir.
- Müşteri, ürünlerini belirlenen yerden, üzerinde anlaşılan zaman dilimi içinde alır. Ürünler için henüz ödeme yapılmadıysa, teslim aldığı noktada ödemeyi de yapar.
Click and Collect müşterilerinin bu hibrit alışveriş modeli uygulamasından beklentileri; mağazaya hızlı bir giriş ve çıkış deneyimi, sıra beklememek, teslimat yerini bulmada kolaylık, belirlenmiş bir park alanı ve mağazada onlara özel bir karşılama gişe hizmeti sunulmasıdır.
İki temel Click and Collect türü vardır. Bunlar:
- Mağaza içi Click and Collect hizmeti
Mağaza içi Click and Collect hizmeti tam olarak; müşterinin çevrimiçi olarak sipariş ettiği bir ürünün, mağazada müşteri için ayrılmasını ve perakende mağazasından müşteri tarafından teslim alınmasını içerir.
- Üçüncü taraf aracılığıyla sunulan Click and Collect hizmeti
Üçüncü taraf Click and Collect hizmeti, çevrimiçi mağazadaki ürünün müşterinin adresine doğrudan gönderilmediği; ancak perakende mağazasından farklı bir konuma teslim edildiği bir hizmettir. Ürünler, bağlı bir mağazaya veya üçüncü bir tarafın işlettiği güvenli bir toplama noktasına gönderilir.
Click and Collect Faydaları
Online sipariş ve mağaza teslimatı içeren Click and Collect alışveriş modeli perakendeciler için şu avantajları sunar:
Çok kanallı müşteri deneyimini geliştirir
Click & Collect, perakendecilerin çevrimiçi ve fiziksel alışveriş deneyimlerini daha entegre hale getirmelerine olanak tanır ve bu sayede müşteriler için daha iyi işleyen bir çok kanallı deneyim oluşturur.
Mağaza içi trafiğini artırır
Click and Collect; dijital trafiği, mağaza içi ziyaretçi trafiğine dönüştürür. Mağazaya geldiklerinde müşterilerin siparişlerine ek bir ürün daha alma olasılığı yükselir.
Ortalama i̇şlem değerini artırır
Click and Collect müşterileri, eve teslim alışveriş yapanlara göre ortalama olarak %10 daha yüksek ticari işlem değerine sahiptir.
Nakliye maliyetlerini düşürür
Click and Collect, nakliyenin operasyonel maliyetlerini azaltır. Örneğin, perakendeciler son kilometre teslimatını ortadan kaldırarak, toplam nakliye maliyetlerinde %28’e kadar tasarruf sağlayabilir.
İade oranı azalır
Click and Collect yöntemi, perakendecilere, müşterilerin mağazadan ayrılmadan önce siparişlerinden memnun olmalarını sağlayarak iade oranlarını düşürme şansı verir.
Click and Collect siparişi, standart bir çevrimiçi alışverişten temel olarak son adımda farklılaşır. Ürünleri bir paket veya teslimat hizmeti aracılığıyla teslim almak yerine, müşteriler, ürünlerini kendileri almaya gider. Ürün türüne bağlı olarak, Click and Collect sipariş vermenin müşteri deneyimi birçok faydası bulunur. Bunlar:
- Esneklik: Kargolarını beklemek istemeyenler müşteriler için Click and Collect, kendilerine uygun bir teslimat tarihi seçme seçeneği sunar. Ürünler, normal iş saatleri içinde, günün farklı saatlerinde teslim alınabilir.
- Teslimat ücretinin olmaması: Adrese teslimat oldukça uygun bir seçnek olsa da, aynı zamanda belirli bir ücrete tabidir. Click and Collect hizmeti, nakliye ve kargo bedelinden tasarruf sağlar.
- Hızlı ulaşım: Ürünleri paketlendiğinde, müşteriler aynı gün veya bir sonraki iş gününde ürünlerini teslim alabilirler. Ayrıca, müşterilere ürünün stokta bulunduğu konusunda güvence verilmiş olur.
- Mevcut ek hizmetler: Ürünlerini mağazadan almaya gelen müşteriye satıcı, çevrimiçi alışverişte mümkün olmayan ek hizmetler sağlayabilir. Örneğin, moda giyim ürünlerini mağazada denemek veya teknik cihazların işlevselliğini yerinde test etmek mümkün olur.
- Güvenli ödeme seçenekleri: Son yıllarda oldukça güvenli hale gelse de, çevrimiçi ödeme işlemi herkese hitap etmeyebilir. Sipariş aşamasında satıcının peşin ödeme talep etmediği durumlarda, Click and Collect müşterileri, yerinde nakit ödeme gibi klasik ödeme yöntemlerinden faydalanabilir.
eOfis ve Easy Point Ortaklığıyla Click and Collect
Çoğu tüketici, bir ürün satın almak için fiziki mağazaya gitmeden önce ön araştırmasını çevrimiçi tamamlar. Click and Collect, tüketicilerin hali hazırda kendilerinin gerçekleştirmeye çalıştığı işlemi, işletmenizin sunduğu çok kanallı bir hizmetine dönüştürerek firmanıza fayda sağlayabilir. Müşterinin çevrimiçi beğenip almak istediği bir ürünü, mağazada onun için ayırıp mağazanızı güvenle ziyaret etmesini sağlayarak müşteri memnuniyeti seviyenizi artırabilirsiniz. Çok kanallı stratejinizi oluştururken, temel vaadin kolaylık olduğunu bilerek, müşterilerinizin Click and Collect alışveriş deneyimi sırasında stok, sipariş, teslimat, müşteri bilgilendirme gibi tüm aşamalarda aksaklık yaşanmasını önlemeniz kritik önem taşır.
Müşterilerinizin hem online hem de mağaza deneyimini iyileştirmek için müşterilerinizle aranızda sağlam bir köprü oluşturacak teslimat noktası hizmeti sayesinde müşterilerinize keyifli ve kolay bir alışveriş deneyimi sunabilirsiniz. Toplam olarak on il ve kırk dört lokasyonda girişimcilere, serbest meslek çalışanlarına, kobilere hazır ofis, ortak ofis veya toplantı odası hizmetleriyle çalışma alanı çözümleri sunan eOfis müşterisi olarak Easy Point hizmetlerinde de kolayca yararlanabilirsiniz. Küçük veya orta ölçekli e-ticaret işletmeniz için düşük bir giriş maliyeti ile Click and Collect hizmetini müşterilerinize eOfis anlaşmalı Easy Point teslim noktası hizmetiyle sunabilirsiniz.