2010 yılından itibaren hayatımıza giren startup, ilk olarak Amerika’da başlayan bir iş modelidir. Türkiye’ye gelmesi yıllar bulsa da hala tüm dünyada etkisi sürmekte olan bir akım. Peki, tam anlamıyla startup nedir, ne anlama gelir?
Kelime anlamıyla ifade edecek olursak, bir şeyi harekete geçirmek için yapılan iş anlamına gelen startup, sıfırdan işe başlayan şirket ve yatırımlar için kullanılmaktadır. Genel olarak girişim olarak ifade edilse de girişimcilik ile startup aslında farklı şeylerdir. Bir işin startup olarak değerlendirilebilmesi için bilinen sınırların dışına çıkmak, yapılmamış olanı yapmak ve devamlı büyümeyi hedeflemek gerekir. İlk bakışta kulağa çok zor gelmese de her 100 startup’tan sadece 7’sinin başarılı olduğunu belirtmemizde fayda var. Bu da demek oluyor ki, bu işte çok büyük hatalar yapılıyor. Peki nedir bunlar?
- Az Araştırma Yapmak
Yapacağınız işle ilgili attığınız ilk adım araştırma olacaktır. Ancak çoğu zaman bu araştırmalar yeterli gelmez. Gerçekleştirmek istediğiniz fikrin yanı sıra, bu fikri nasıl hayata geçireceğiniz konusunda da iyi bir araştırma yapmanız gerekir. Fikriniz mükemmel; ancak sektörünüz buna hazır değilse ve doğru zamanda işe koyulmadıysanız %93’lük dilimde yer alırsınız. Ya da fikrinizin harika olduğunu düşünürsünüz, ancak biraz daha araştırma yaptığınızda aslında çok da orijinal olmadığını fark edersiniz. Araştırmaktan çekinmeyin ve değişen şartlara göre fikrinizi daima geliştirin.
- Başka Bir Fikri Kopyalamayın
Sık yapılan hatalardan biri de bir alanda gerçekleştirilmiş bir fikri başka bir alana uyarlamaktır. Unutmayın, burada amacınız sadece farklı bir şey üretmek değildir. Amaç, insanların ihtiyaçlarına cevap olmaktır. Bu nedenle çok iyi bir analiz yapmak, gerçekten bu fikre ihtiyacın olup olmadığını iyi ölçmek gerekir.
- Plansız Çalışmayın
Belki de bu zamana kadar kimsenin aklına gelmeyen, müthiş işe yarar bir fikir buldunuz. Ancak startup’ınızın başarılı olması için fikrin harika olması yeterli değildir. Sonrasında atacağınız adımların neler olduğunu bilmeli ve bu adımların muhasebesini yaparak önünüzü görmelisiniz. Ancak bu şekilde işinizle ilgili planlarınızı gerçeğe dökebilirsiniz.
- Hızlı Para Kazanmaya Çalışmak
Elbette ki fikrinizi hayata geçirmenin esas amaçlarından biri de para kazanmak. Ancak her şeyin bir sırası var. Para kazanma hırsıyla plansız adımlar atarak işinizi mahvedebilirsiniz. Hemen bir yatırım almalıyım düşüncesiyle kendinizi strese sokarak işleri alt üst edebilirsiniz. Vakti geldiğinde eminiz harika yatırımlar alıp işinizi büyütebileceksiniz.
- Yanlış Hedef Kitle
Her türlü teknolojiyi kullanarak fikrinizi geliştirdiniz. Peki, doğru hedef kitleye mi pazarlıyorsunuz? Reklam ve pazarlamadan doyurucu bir geri dönüş almak istiyorsanız, hedef kitlenizi doğru tanımlamalı ve onlara ulaşmak için doğru yolları kullanmalısınız. Örneğin, dijital mecradan çok kolay ulaşabileceğiniz hedef kitlenize farklı yollardan ulaşmaya çalışmak hem zaman hem de maddi kayıplara yol açacaktır.
- Fazla veya Az Harcama Yapmak
Her şeyin bir dozajı vardır öyle değil mi? Her önünüze çıkan problemi yüklü paralar ödeyerek çözmeye çalışmak veya pazarlamanız için harcamanız gereken bütçeden kısmak sizi geriye doğru sürükler. Bu nedenle neye ne kadar yatırım yapmanız gerektiği konusunda doğru kararlar vermek işinizin başarılı olması için oldukça önemli. Örneğin, ilk aşamada kısıtlı bir bütçeniz olmasına rağmen varınızı yoğunuzu ofis açmak için kullanmanız size maddi kayıplar yaşatabilir. Bu aşamada ofis ve toplantı salonu gibi ihtiyaçlarınızı hazır ofislerden sağlayarak daha az bütçeyle ihtiyaçlarınızı giderebilirsiniz.
- Rakipler Hakkında Bilgi Sahibi Olmamak, Onları Küçümsemek
Kendinizi o kadar çok işinize kaptırırsınız ki, etrafınızda neler olup bittiğinden haberiniz olmaz. Eğer startup’ınızın öne çıkmasını, insanlar tarafından tercih edilen olmasını istiyorsanız, rakiplerinizin neler yaptığını takip ederek onların önüne geçecek planlamalar yapmanız gerekir.
Siz siz olun, bu maddeleri gözden geçirin ve başarılı startup’ların oranını artırın.